Ziekteverzuim onder werknemers kan lastige situaties opleveren. Zeker langdurige ziekte van een werknemer kan vervelend zijn voor beide partijen. Een werknemer heeft in zo’n situatie overigens gewoon recht op doorbetaling van het loon. Diegene dient zich echter wel aan een aantal afspraken te houden, anders kun je overgaan tot opschorten van loon.
Zo moet de werknemer bereikbaar zijn. Natuurlijk kan iemand weleens zijn of haar telefoon niet opnemen. Dagenlang niet terugbellen na een aantal voicemailberichten is echter niet de bedoeling. Ook niet komen opdagen bij de bedrijfsarts of een afspraak geheel weigeren of meermaals afzeggen kan grond zijn voor loonopschorting. Je kunt dan namelijk niet beoordelen of je werknemer echt ziek is. En duidelijkheid over het ziektebeeld en de duur van de arbeidsongeschiktheid zijn er ook niet.
Belangrijk: loon opschorten mag je als werkgever pas doen als je je werknemer ervoor hebt gewaarschuwd. Je geeft in je waarschuwing aan wat je van de werknemer verwacht. Daarbij geef je aan wat het gevolg (opschorting van loon) is als hij/zij niet aan die verwachtingen voldoet.
In onderstaande brief wordt een dergelijke waarschuwing beschreven. Verstuur de brief zowel aangetekend als per post of e-mail, zodat je bewijs krijgt van ontvangst.
Stel jezelf de volgende vragen voordat je overgaat op het invoeren van een loonsanctie:
Beantwoord je deze vragen met ‘ja’, dan kun je een loonsanctie opleggen.
Wanneer je onderstaande velden invult worden deze automatisch ingevuld in de voorbeeldbrief.